Hop til hovedindholdet

MEA logo

Omkostningsberegner - Er det rentabel at sælge på en Online markedsplads?


Dato og tid

Fredag d. 21. maj 2021 kl. 08:30 til 10:00

Tilmeldingsfrist

Torsdag d. 20. maj 2021 kl. 12:30

Sted

WEBINAR, , WEBINAR

Omkostningsberegner - Er det rentabel at sælge på en Online markedsplads?


Arrangementsbeskrivelse

Er det rentabelt for virksomhederne at sælge på en global online markedsplads? F.eks. via Amazon?

Webinaret præsenterer to værktøjer, der kan indgå i virksomhedens strategiske overvejelser og beslutningsproces i forhold til eksport. Begge er udviklet med støtte fra Industriens Fond og gratis at anvende. De to værktøjer repræsenterer to forskellige forretningsmodeller til eksport. Det ene værktøj fokuser på en mere traditionel forretningsmodel med eksport via forskellige kanaler f.eks. via agent eller etablering af selskab i der ønskes at eksportere til. Det andet værktøj fokuserer en forretningsmodel med e-eksport via online markedspladser. Virksomheder kan beregne deres omkostninger for salg via online markedspladser, som kan sammenlignes med omkostningerne i forhold til egen webshop og/eller imellem alternative online markedspladser. 
 
Salg via online markedspladser kan give adgang til en forøgelse af virksomhedernes omsætning og samtidigt lette adgangen til ekspansion på nye eksportmarkeder. Dette skyldes, at online markedspladser har oparbejdet en effektiv infrastruktur (kunder, betalinger, logistik og kundeservice), som virksomhederne kan tappe ind på og derved komme hurtig i gang med at eksportere. Denne infrastruktur er dog ikke omkostningsfrit. Forstår virksomheder ikke de omkostningsposter, der medfølger ved et salg, kan en satsning på online markedspladser blive et dyrt bekendtskab.
 
En vurdering af en ny salgskanal kræver, at virksomheden, udover en strategisk vurdering af salgskanalen ift. virksomhedens eksisterende salgskanaler og forretning, som minimum får indblik i tre økonomiske variabler, værende:
 
1.    Investeringen for at komme i gang med salg
2.    Markedsføringsinvesteringen for at få adgang til kunder og omsætning
3.    De operationelle omkostninger for at drifte og håndtere ordrer
 
Projekt e-eksport via Online Markedspladser har i samarbejde med Margin & Sons derfor udarbejdet tre beregningsmodeller, som kan give dig det omkostningsmæssige overblik over salg via online markedspladser. Modellerne kan gennemføres i rækkefølge eller uafhængigt at hinanden, afhængigt af din virksomheds interesser og behov.

Echolac Nordic vil dele deres praktiske erfaringer med værktøjet til vurdering af egen webshop i forhold til e-eksport via Amazon. 

Agenda for webinaret:
  • 8:30: Velkomst v. Peter Ekmann, Erhvervshus Midtjylland
  • 8:35: Introduktion til e-eksport via Global Online Markedspladser ved Assistant Professor Thomas Jensen, Copenhagen Business School
  • 8:40: Introduktion til de 2 værktøjer til vurdering eksportmuligheder ved Assistant Professor Thomas Jensen, Copenhagen Business School
  • 8:50: Fra fysisk butik til webshop og eksport via global online markedspladser ved Thomas Lau Kristiansen, Echolac Nordic
  • 9:20: Introduktion til og afprøvning af værktøjet omkostningsberegner ved Thomas Lau Kristiansen og Tevin Lac, Dansk Industri
  • 9:40: Eksempel og erfaringer med vurdering af egen webshop versus online markedspladser til e-eksport fra Echolac Nordics ved Thomas Lau Kristiansen, Echolac Nordic
  • 10:00: Afslutning ved Peter Ekman, Erhvervshus Midtjylland


NB! Du modtager TEAMS-link til webinaret dagen før webinaret.